Johannas story

Vi sparar tid och resurser genom en positivare attityd till affärssystemet CRM

Johanna Blom jobbar på IT-branschen och ansvarar för att instruera de anställda i att använda företagets CRM-system för affärsprocesser. Johanna berättar om hur hon med hjälp av verktyg från mental träning har lyckats öka intresset och motivationen för användningen av företagets CRM system (toiminnanohjausjärjestelmä).

För företaget har det lett till bättre projektuppföljning, mera uppdaterad data, bättre kommunikation och mer exakta försäljningsprognoser. På detta sätt har medarbetarna sparat tid och resurser.

Arbetsprocesser fungera bättre och blir smidigare då de presenteras på ett sätt som aktiverar och inkluderar användarna. Johanna har använt ett coachande förhållningssätt så att medarbetarna har kunnat reflektera över sina egna behov och målsättningar och genom detta har attityden blivit positivare, vilket bidragit till motivation och förståelse för att man ska använda affärssystem på jobbet.

Vi har implementerat ett nytt sätt att jobba på. Eftersom multitasking sänker förmågan att koncentrera sig har vi rekommenderat att datorerna inte är öppna då vi har gemensamma interna möten och skolningar och ska ha fokus på en gemensam uppgift eller diskussion. I början fanns det ett litet motstånd mot det här men nu är det redan en självklarhet för de flesta och vi märker hur mycket vi sparar tid och resurser på det här sättet. Dessutom ökar det trivsel och gemenskap att vara närvarande i stunden.

- Johanna Blom